School

 

20151201_074326

Laat ik eens de meest gestelde vraag beantwoorden: ‘Hoe gaat het met de kinderen op school?’ Na 2,5 maand (waarvan 3 weken vakantie) valt er wel iets over te zeggen. Ik moest alleen even hun leerkrachten tackelen want als je het hen zelf vraagt zeggen ze natuurlijk: ‘Goed’.
Afgelopen week heb ik Emma’s juf en Victors meester gesproken en die zeiden eigenlijk kort gezegd ook: ‘Goed’.
Dus dan weet u dat.

Toen wij nog in Nederland vertelden over onze plannen om naar Los Angeles te gaan kregen we grofweg twee verschillende soorten reacties. Sommige mensen reageerden enthousiast en dachten dat het voor de kinderen een fantastische ervaring zou zijn.
Anderen reageerden geshockeerd en vroegen dingen als: ‘Hoe ga je dat doen met de kinderen?!’
Het was nog niet in mij opgekomen dat er andere opties zijn dan een paar extra vliegtickets te kopen. De eerste groep was vaak ook een stuk optimistischer over het leren van het Engels: ‘Die leren dat vloeiend in minder dan twee weken.’ De tweede groep kon zich er vaak weinig bij voorstellen dat je je kinderen naar een gewone Engelstalige school stuurt zonder ze eerst aan een gedegen taalcursus te onderwerpen.

We hebben ze wel van tevoren spelenderwijs met de taal laten kennismaken door films en appjes. Emma heeft gewerkt met Duolingo. Een fantastische app, maar ze was er moeilijk voor te porren en de oefeningen in uitspraak durfde ze nauwelijks hardop te doen. Ik stond op het punt om me bij groep twee te voegen. Tenminste wat Emma betreft, Victor maakte ik me veel minder druk om. Vanwege zijn leeftijd ging hij van de Nederlandse groep 3 naar Kindergarten. Ik ging er vanuit dat kleuterjongens in Amerika ook vriendjes worden door elkaar hard in de ballen schoppen en dat vereist weinig taalvaardigheid.
Bovendien had ik begrepen dat hoe jonger het kind is, hoe makkelijker het de taal leert.
Victor heeft bovendien een geheugen als een spons en is nergens bang voor dus voor hem werd het een makkie, dacht ik.

Als ik iets heb geleerd in de afgelopen maanden is dat je onmogelijk kunt inschatten hoe je kind gaat reageren op zo’n verhuizing. Emma die hardop praten in het Nederlands soms al spannend vindt bleek een ninja als het gaat om communiceren in een taal die ze nauwelijks spreekt. Ze had in no time vriendinnen en zei al gauw dat ze de nieuwe school even leuk vindt als die in Nederland. Victor daarentegen had het veel moeilijker en heeft de eerste drie weken nauwelijks wat gezegd. Misschien heeft het er mee te maken dat hij spontaan en impulsief is en was het voor Emma makkelijker om haar verlegen zelf te zijn. Misschien heeft Emma gewoon wat meer people skills of hebben kleuterjongens in Amerika andere manieren om vrienden te worden en maakte Victor niet zo’n beste eerste indruk.
Hoe het ook zij, inmiddels hebben ze hun plekje wel gevonden. Dat wil niet zeggen dat het voor Emma een en al vreugde en jolijt was, want ook zij miste haar vriendinnen en vindt het moeilijk op school. Dat geldt voor beide nu ook nog wel.
Twee van Victors klasgenootjes wonen praktisch naast ons en ze komen na school vaak spelen met Victor en Emma. Ik krijg dan ook een indruk van het niveau van hun Engels. Als je bedoelt met ‘vloeiend’ dat het er als een eindeloze stroom woorden uit komt dan spreken ze nu redelijk vloeiend Engels. Als je met ‘vloeiend’ bedoelt ‘foutloos’ dan zijn ze er nog lang niet. Maar ze redden zich er mee. Of, zoals ze zelf misschien zouden zeggen ‘I can that well hè’.

5 thoughts on “School

  1. coteaimee says:

    Hoi, heel herkenbaar. Mijn dochter van vijf moest best wel wennen in het Frans. het gaat echt niet ‘vanzelf’. Nu na 9 maanden praat ze er rustig op los. En ook ik was blij dat ik de juf had gesproken en bleek dat ze gewoon ‘over’ was naar de volgende klas.

    Liked by 1 person

    • Betje says:

      Ik zie de comments nu pas! Nee het gaat inderdaad niet zo makkelijk en snel als men je wel eens doet geloven. Al is het natuurlijk ook wel een hele prestatie als je in 9 maanden een nieuwe taal leert!

      Liked by 1 person

Leave a Reply

